Senaste inläggen

Av 313souljaz - 28 mars 2011 18:30

Den heliga Profeten(S) sade: "Nattbönen är ett sätt att göra Gud den Allsmäktige nöjd och uppnå vänskap med Hans änglar. Det är Profeternas tradition och väg; ett ljus av att se Gud och trons rot (eftersom det stärker tron). Det gör kroppen avslappnad och Satan oroad, det är ett vapen mot fienderna; det är en metod för att få handlingar och böner accepterade, det ökar de Gudomliga frikostigheterna för människan; den fungerar som en försvarare mellan den som genomför bönen och dödens ängel; det är ljuset och marken i graven såväl som försvararen till frågorna från de två änglarna (Munkir(A) och Nakir(A)).”


"På insidan av graven kommer den att bli en kompanjon och en pilgrim för den som genomförde bönen fram till Återuppståndelsens Dag. På Domens Dag kommer den att bidra med skugga för huvudet; den kommer att vara som en krona på huvudet; som en klädnad för kroppen, ett ljus i fronten; och en barriärr mellan den som genomförde bönen och helvetets eld. Detta kommer vara ett solitt argument inför Gud den Allsmäktige för den troende, ett medel för att göra sina gärningar tyngre; ett pass för att passera över Sirat och nyckeln till Paradiset. Eftersom bönen består av att proklamera Guds Storhet (Takbir), Prisning, Kärlek, Dyrkan, att visa förödmjukning och ödmjukhet inför Honom, respekt, recitering av Den heliga Koranen och åkallelse. Sannerligen är bönen som utförs på dess rätta tid - den mest överlägsna handlingen." (Bihar al-Anwar, vol. 87, s. 161)



vilket värde salat al layl har!
och jag svär vid allah innan jag bad salat al layl så mådde jag piss..när man börjat med denna salat så kan man inte sluta be den varje natt..det blir som en vana! underbart att be under natten och kommunicera med allah(swt)..känns så nära och som om inget annat exsistera ..bara du och din ilah!





Av 313souljaz - 28 mars 2011 18:21

Detta liv är verkligen inte värt en enda synd, synder som drar oss längre och längre bort från den allmäktige Allah(SWT). Vi vet att allt har sitt slut, att livet är som en resa ..det enda som följer oss är våra hasanat och dunub ( bra och dåliga deedsen) ..det som avgör vårt riktiga öde..dvs vårt riktiga liv! jag kämpar ständigt..jag har ett krig mot min nafs, att aldrig följa mina begär och att ständigt försöka se allah (SWT) framför mig innan jag handlar!

 

Självklart är det inte lätt..men det som förenklar det för mig är faktiskt själva livet runt om mig, Jag bär slöja och har tackat nej till att "leva" efter ideal livet. Jag har gett upp de största begären..att klä mig efter mode, att umgås med andra könet, att bada, festa, baktala folk, lyssna musik och alla de största begären och lusterna. Om jag klarar av att stå emot sådant så blir de andra begären väldigt enkla att motstå. Känner att det är lönt att få synder för andra små saker och inte lyda min allah (SWT) när man klarat av svårare saker.

 

Det viktiga är att alltid känna av Allahs(SWT) exsistens..att ständigt ha en kontakt med sin ilah och aldrig förlora den kontakten!Det är det som ger en trygghet känslan, att allt jag offrat nu kommer jag få tillbaka tusenfsldigt för. Att ha kunskap om att Allah(SWT) är med mig vart än jag befinner mig gör det enklare för mig att leva. Jag är inte rädd för att leva som JAG vill..inte efter människors sätt elr min egen fiende dvs min nafs. Livet är kärt, ja varje människa önskar sig vara odödlig..kunna leva längre och njuta av livet. Dock så ser jag det tvärtom ..ser det som om ju längre vi lever desto mer kommer vi frestas att synda.

 

Varje dag är en kamp ju! Vi ser inte paradisets storhet och skönhet, vi ser inte och ibland tvekar på att det kan finnas ngt mer vackert som livet..hur illa än man mår så vill man ändå leva..man vill klamra sig fast! trots att allt tyder på ett slut.. Det krävs arbete..det krävs att man jobbar med sig själv och övertyger sig själv på ett trovärdigt sätt att det finns ng vackrare än allt detta. Att det finns ngt för evigt..ngt som inte ställer krav på oss och låter oss leva på riktigt..det gäller att se Allah(SWT) varje dag, att aldrig utelämna allah(SWt) från tankarna! att göra allt för Allahs(SWt) skull..allt vi offrar och allt bra vi gör! vem vet hur lång detta liv är, vem vet när ens sista andetag kommer vara?

 

Vi kommer stå till svars för alla våra handlingar, vi kommer straffas för de största och minsta handlingarna..det gäller att Kämpa! Synd att ge upp en evighet för att leva 70 år efter sina begär..en minuts tillfreställelse leder till ett evighets straff! Jag ber allah att hjälpa mig att besegra den största fienden av de alla, att stärka min iman och belöna mig och alla mina syskon med paradiset!

Av 313souljaz - 26 mars 2011 17:02

 bismallah al rahman al rahim.


denna nyafödda blogg kom till jorden med syfte att förändra..att utvecklas och på något sätt lämna ett spår efter sig. bakom denna blogg ligger moi..en ung muslimsk kvinna med rötter från irak. Föddes i Kerbela och tvingades fly landet vid 2 års åldern pga av den grymma diktatorn Saddam Hussein.


Med denna blogg född tänker jag skriva ner alla tankar och känslor om min vardag, som en vanlig hijab wearing muslimsk kvinnan i Sverige;)



translate

Presentation


I am only one, but still I am one. I cannot do everything, but still I can do something; and because I cannot do everything, I will not refuse to do something that I can do.
-- Helen Keller

Fråga mig

4 besvarade frågor

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011
>>>

Ovido - Quiz & Flashcards